Ondersteuning op De Borckeshof
Onze visie op ondersteuning: Ieder kind is uniek en leert leven op zijn eigen manier en binnen zijn eigen mogelijkheden.
Het beste onderwijs
Ieder kind heeft recht op het beste onderwijs en wij doen elke dag ons uiterste best om dit waar te maken. Wat voor een kind het beste onderwijs is, is per kind verschillend. Ieder kind heeft eigen 'onderwijsbehoeften', welke behoeften dit zijn, proberen wij samen met ouders (verzorgers) te achterhalen en binnen onze mogelijkheden laten wij het onderwijs op deze behoeften aansluiten.
Soms hebben leerlingen het moeilijk op school, vinden leren lastig, kunnen zich moeilijk concentreren of hebben meer uitdaging nodig dan ze in het reguliere programma krijgen. Dit zijn specifieke behoeften en vraagt om 'ondersteuning'.
De intern begeleider
De ondersteuning op onze school wordt gecoördineerd door (juf) Ellen Meijer. Juf Ellen M. is onze intern begeleider (afgekort: IB) en coördineert de specifieke en extra ondersteuning voor alle leerlingen van onze school. Juf Ellen M. is ook IB-er op basisschool Sint Liborius en Christoffel.
Passend onderwijs
Elk kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
Samenwerkingsverband Doetinchem
Elke
school in Nederland is aangesloten bij een ‘Samenwerkingsverband’.
In het geval van De Borckeshof is dit het SWV Doetinchem: www.swvdoetinchem.nl . Zij coördineren de
ondersteuning en de zorg in de regio bij een heleboel scholen. De regie ligt
echter bij de scholen zelf.
Zorgplicht
Passend
onderwijs betekent voor scholen dat ze op zoek gaan naar onderwijs dat past bij
een leerling, ook als deze leerlingen ondersteuning (voorheen noemde men dit
‘zorg’)
nodig heeft. Anders gezegd; het is goed
onderwijs dat aansluit bij de onderwijsbehoefte van elke leerling. Voordat een
leerling naar school gaat, moet dus worden vastgesteld welke onderwijsbehoefte
hij of zij heeft. Dit geldt ook voor leerlingen die al op school zitten. Op
basis van de behoefte stelt de school een passend onderwijsaanbod vast. In
verreweg de meeste gevallen is het zo dat een leerling uit de voeten kan met
het onderwijsaanbod wat een school aanbiedt, maar in sommige gevallen kan het
zijn dat leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Soms kan de school deze
ondersteuning zelf bieden. Wanneer dit niet het geval is, dan is de school
verplicht om te kijken waar die ondersteuning wel geboden kan worden. Deze
werkwijze heet zorgplicht. De samenwerking tussen
scholen is dus erg belangrijk, evenals het inzicht in ondersteuning op de
scholen.
“Essentius, altijd de beste keuze”
Onze
school heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van
passend onderwijs vanaf 1 augustus 2014. Een ondersteuningsprofiel biedt
informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning (de ondersteuning waarop
alle kinderen kunnen rekenen) en over wat onze school verder aan (extra)
ondersteuning biedt. We leggen daarin vast, waar onze school qua
onderwijs(ondersteuning) voor staat. De
school ondersteuningsprofielen van alle scholen van onze Stichting Essentius en
onze samenwerkingsverbanden Doetinchem
en Oost Achterhoek samen vormen de basis van alle ondersteuningsvoorzieningen
in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en
ondersteuning te krijgen, passend bij hun kind kenmerken en
ondersteuningsvragen.
Ons
ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:
• een korte typering van onze school
• de kwaliteit van onze
basisondersteuning.
• de deskundigheid voor extra
ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand
en van ons eigen Ondersteuningsloket Essentius, OLE)
• de
voorzieningen die wij als school hebben om leerlingen extra ondersteuning te
bieden.
Het schoolondersteuningsprofiel is in te zien op de website van ons samenwerkingsverband of in onze schoolgids.
'Uw kind, onze leerling' en ondersteuning
Als een kind ondersteuning krijgt of nodig heeft, informeren wij u hier uiteraard over. Dit zal vooral gebeuren tijdens oudergesprekken. Om een kind goed te kunnen ondersteunen, hebben we ouders ook nodig. Wij zien ouders als expert van het eigen kind en als we dit combineren met onze kennis als professional over een kind op school, komen we verder en kunnen we de beste wijze van handelen bepalen voor kind(eren). We vinden het belangrijk dat een ouder bij ons komt als zij zorgen hebben over hun kind(eren). Dit mag een ouder andersom ook van ons verwachten. Soms kan het zijn dat een kind een specifieke ondersteuningsvraag heeft, waarbij de hulp gewenst is van een externe professional. De leerkracht is altijd het eerste aanspreekpunt, de IB-er ondersteunt hierbij.
Beschikbare deskundigheid voor ondersteuning
Voor leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid (interne deskundigheid). Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen vanuit ons eigen loket (ondersteunende interne deskundigheid) en van buiten (externe deskundigheid).
Wij hebben specifieke deskundigheid in huis (interne) op het gebied van: autisme (geef me de vijf), taal/lezen, rekenen, kleuterontwikkeling. Meer- en/of hoogbegaafde kinderen bezoeken in groep 8 een aantal dagdelen een talentenklas op het VO.
Ons eigen loket (ondersteunend intern) kan de volgende deskundigheden bieden: een deskundige op het gebied van vormen van autisme (auti-specialist), een gedragsspecialist, beeldcoaches, specialist jonge kinderen, lees/ dyslexiespecialist, taal- en rekenspecialisten, psychodiagnostisch medewerker, specialist excellente leerlingen en specialist Wetenschap & techniek. E.e.a. wordt aangestuurd door een coördinator die tevens voorzitter is van het netwerk van intern begeleiders.
Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het speciaal onderwijs. Ambulante begeleiders kunnen beperkt worden ingezet bij leerlingen met een rugzak. Wij maken gebruik van de ambulant begeleiders van cluster 2 (lees- en spraakbeperkingen) en 4 (gedragsvragen). We maken ons sterk om de expertise die de ambulant begeleiders de school inbrengen onszelf eigen te maken.
De orthopedagoog van buiten vervult een belangrijke rol in het ondersteuningsteam van de school en doet indien wij dat nodig achten extra onderzoek. Ook de schoolmaatschappelijk werker kan aanschuiven in het ondersteuningsteam.