MISSIE EN VISIE
Het is onze missie om het verschil te maken voor onze leerlingen!
Op
De Borckeshof maken kinderen het verschil, omdat ze uniek zijn. De kinderen
worden gezien en weten dat ze ertoe doen. Ze halen het beste uit zichzelf en
ervaren successen. Ze leren het ‘zelf te doen’ en
zijn klaar voor een toekomst waarin ze met hun talenten, dromen kunnen
waarmaken. Het team van De Borckeshof werkt samen en leert van (en met) elkaar,
de ouders, de leerlingen en de omgeving om alle kinderen zo optimaal mogelijk
te laten ontwikkelen en op te laten groeien tot zelfbewuste, proactieve,
sociale en evenwichtige volwassenen.
Het waarom achter ons onderwijs is onze visie:
Op
De Borckeshof maken de kinderen het verschil: “Ik ben uniek!”, “Leer mij het
zelf te doen”, “Ik doe ertoe”, “Ik kan het” en “Geef mij de toekomst”. De leerkrachten
maken het verschil: “Kwaliteit, dat ben je zelf” en de ouders maken het
verschil: “Onze leerling is uw kind”.
“Ik ben uniek!”
Kinderen
mogen zijn wie ze zijn. Ieder kind is uniek en mag dit zijn; ‘Je
bent op je best als je bent wie je bent’ op De Borckeshof. In zowel hart, hoofd als handen
schuilen talenten. Kinderen mogen deze talenten ontplooien om in de toekomst
hun droom te kunnen nastreven. Hiervoor hebben ze kennis en een heel stel
vaardigheden nodig zodat ze hun dromen en talenten op een hoger niveau kunnen
tillen. Op school krijgen ze deze kennis aangereikt en oefenen ze alle
vaardigheden die nodig zijn om dit te bereiken.
“Leer mij het zelf te doen”
Op
De Borckeshof leren de kinderen ‘het zelf te doen’.
Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leven, werken en leren.
Ze zijn proactief en onafhankelijk van een ander. Ze hebben het lef om
zelfstandig keuzes te maken. Zij kunnen op eigen benen staan, nemen
verantwoordelijkheid en redden zichzelf in het leven. Een kind die het zelf
leert doen, durft niet alleen hulp te vragen, maar ook te geven en te
accepteren. Ze schatten hun mogelijkheden beter in en kennen zichzelf. Ze
kunnen probleem oplossend te werk gaan, samenwerken, doorzetten en weten wat ze
willen bereiken.
Leren
het zelf te doen is inherent aan één van de basisbehoeften van de mens:
autonomie. De behoefte dat je mag ervaren dat je iets kan, iets zélf kan,
zonder (al te veel) hulp en dat je de vrijheid hebt om iets te kiezen. Het werkt
motiverend voor kinderen als ze zelf beslissingen mogen nemen en mogen kiezen.
Kinderen nemen actief deel in het onderwijsleerproces en zijn betrokken bij hun
eigen leren, werken en leven.
“Ik doe ertoe”
Een
mens heeft er behoefte aan om gezien te worden door een ander mens. Ze willen
relaties aangaan en daarin van betekenis zijn: ik doe ertoe. Ze willen het
gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden en ‘erbij horen’. Kinderen leren in een veilige omgeving hoe ze
met elkaar om kunnen gaan, proberen eerst te begrijpen dan pas begrepen te
worden en hebben respect voor elkaar. Ze horen erbij, zijn welkom en kunnen/
mogen/ willen samen spelen, leren en werken.
“Ik kan het”
Leren
is de mogelijkheid nieuwe kennis te verbinden met de reeds aanwezige kennis. Kinderen
leren het beste als ze bevestigd worden in wat ze goed doen, als ze succes
ervaren: ik kan het! Ze worden zelfbewust, vertrouwen op eigen kunnen en voelen
zich competent. Met elk bevestigd succes kunnen ze zelfverzekerder worden en
wordt het vertrouwen in hun intuïtie groter. Leerlingen voelen zich veilig en
dagen zichzelf uit om meer te leren. Ze leren het beste uit zichzelf te halen.
Ons onderwijs is zoveel als mogelijk afgestemd op de cognitieve -,
sociaal-emotionele ontwikkeling en (specifieke) onderwijsbehoeften van elke
leerling.
“Geef mij de toekomst”
Kinderen
zijn de toekomst en moeten worden voorbereid op beroepen die nu nog niet eens
bestaan. De samenleving ondergaat een transformatie: van een industriële naar
een kennissamenleving: kennis is altijd en overal voor handen. Kinderen zijn ‘digital natives’: ze groeien op
in een digitaal tijdperk en ontdekken, geheel onbevangen, nieuwe ontwikkelingen
en toepassingen. Ze leren in school, maar ook daarbuiten. Kinderen moeten
daarom leren leven, werken én leren in deze diverse, globaliserende en met
media en technologie doordrenkte kennissamenleving.
“Kwaliteit, dat ben je zelf”
Kinderen
hebben recht op het beste onderwijs en de beste leerkrachten! De Borckeshof is
een lerende organisatie en is daarmee in
staat zich aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving door
scholing, ontwikkeling en initiatief te stimuleren. We streven ernaar van goed
naar beter naar best te gaan.
De
leerkracht is eigenaar van zijn eigen kwaliteit: kwaliteit, dat ben je zelf!
Een
leerkracht op De Borckeshof reflecteert op zichzelf, ontwikkelt zich en leert
continu, strevend naar ‘persoonlijk meesterschap’.
Zij is gepassioneerd voor het lesgeven, authentiek, heeft humor, is
belangstellend naar en betrokken bij haar leerlingen. Daarnaast bezit zij* de benodigde vakkennis
en boeit leerlingen met de leerstof. De leerkracht leert kinderen om het zelf
te doen, is positief, durft los te laten en toont vertrouwen in het kunnen van
een leerling.
Een
leerkracht op de Borckeshof is een ‘didactisch coach’ en
weet hoe ze* het beste uit haar* leerlingen kan halen. Ze* her- en erkent talenten.
Ze* schept een goede werksfeer in de groep, biedt structuur en maakt effectieve
keuzes die het beste zijn voor leerlingen. Ze* heeft een onderzoekende houding
en durft in haar* zoektocht naar ‘wat werkt’ voor
leerlingen buiten de geijkte paden en vaste methodische programma’s
te treden. Ze* geeft instructie volgens het activerende directe instructiemodel
in de lessen en kan op verschillende manieren differentiëren, om zo recht te
doen aan de unieke onderwijsbehoeften van een leerling. Ze* zorgt ervoor dat elke leerling optimaal
kan leren. *lees ook hij of
zijn
“Uw kind; onze leerling”
Ouders
dragen hun kostbaarste bezit aan ons over. Zij zijn de experts van hun eigen
kind, terwijl leerkrachten experts zijn in het geven van onderwijs aan onze leerling.
Op De Borckeshof denken we ‘win-win’ en koppelen we
deze expertises graag aan elkaar, zodat er een gelijkwaardige
samenwerking tussen ouders en school ontstaat, waarin ouders en school vanuit
een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school)ontwikkeling van
het kind (de leerling).
Op De Borckeshof zijn ouders
(emotioneel) betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. Zij tonen
belangstelling, scheppen voorwaarden voor het maken van huiswerk en zo nodig
begeleiden ze hun kind daarbij. Ook bezoeken zij ouderavonden en tonen zij
respect voor de school en zijn leerkrachten.
Wanneer
iedereen zich realiseert dat de school vóór de beste ontwikkeling van en kansen
voor kinderen is bedoeld, komen school en ouders in beweging om voor elk kind
zo goed mogelijk samen te werken, elkaar van de beste ideeën te voorzien en op
zoek te gaan naar alle waardevolle informatie waar kinderen beter van worden. Dit is ouderbetrokkenheid: samen op weg naar een gezamenlijk doel:
‘Uw kind is onze leerling’.