De Borckeshof is een PAD school!
Lees alles in ons handboek:
Pad handboek.pdf
In het kort: Het PAD-leerplan is een programma om de sociaal-emotionele
ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs te stimuleren.
De doelen van het
PAD-leerplan
Wat zijn
de belangrijkste doelen van het PAD-leerplan?
- Kinderen
krijgen meer inzicht in hun eigen gevoelens en kunnen zichzelf en anderen
zo beter begrijpen.
- Kinderen
kunnen over hun gevoel communiceren en discus­siëren met anderen.
- Kinderen
kunnen rustig nadenken en hun eigen problemen oplossen.
- Kinderen
kunnen zich verantwoordelijker en volwassener gedragen.
- Kinderen
kunnen beter en effectiever leren op school.
Regels
Om het op school goed en leuk te laten verlopen, hebben we
regels nodig. Tijdens de PAD lessen hebben we het daarom over het opstellen van
regels. Waarom is het belangrijk om regels te hebben en om je aan de regels te
houden?
Redenen zijn:
- Regels
geven zekerheid en een veilig gevoel
- Regels
maken het gemakkelijker om te leren
- Als
je je aan regels houdt, kom je niet in moeilijkheden.
Ook zullen we in elke groep de regels bespreken die horen
bij de speciale PAD lessen. Het schildpadverhaal staat in de onderbouwgroepen
centraal, het leren kennen en gebruiken van de ‘schildpadtechniek’ (Dit
noemen we ‘Padden’). De PAD kruk of PAD stoel, het PAD bankje
zijn daarbij belangrijk. Eerst denken, dan doen.
De 8 gouden regels van onze school;
Op De Borckeshof……..
…….is iedereen uniek en mag dat zijn
…….denken we na voordat we iets doen
…….zijn we netjes
……houden we op bij stop!
……lossen we problemen rustig op
……luisteren we naar elkaar
……geven we complimenten
……houden we ons aan regels
Oudertip: Bespreek ook thuis met uw
kind(eren) waarom regels belangrijk zijn. Welke regels gelden er bij u thuis en
waarom? Wat vindt uw kind daarvan? Ook kunt u vragen wat de regels zijn van het
PAD bankje en de PAD kruk of stoel in de klas. In het PAD handboek kunt u zelf
het verhaal lezen van Kleine Schildpad.
Kind van de week
In een PAD les wordt een ‘kind van de week’ gekozen. In elke groep bepalen de
leerkrachten zelf welke titel dit kind krijgt, zoals Kanjer van de week,
zonnetje van de week etc.
Het kiezen van een kind van de week gebeurt met een loting,
zodat iedereen evenveel aan de beurt komt. De bedoeling van de benoeming tot
kind van de week is het verbeteren van het gevoel van eigenwaarde van uw kind.
Het kind is herkenbaar aan een button. Aan het eind van een week worden aan het
kind complimenten gegeven. We starten in het begin met een ‘kind van de dag’
Oudertip: Wij zouden het leuk vinden als
het op school en thuis een gewoonte wordt om elkaar complimenten te geven!
Iedereen groeit van een compliment toch? Geef daarom uw zoon of dochter eens
bewust een complimentje over wat hij of zij goed doet of hoe hij of zij eruit
ziet.
Gevoelens
In groep 5, 6, 7 en 8 zullen lessen vooral gaan
over gevoelens. Deze lessen gaan vooral over beter kunnen begrijpen hoe je
jezelf voelt en hoe andere mensen zich voelen. Dit is niet altijd gemakkelijk.
Je moet er veel voor oefenen. Aan de hand van een verhaal of echte situatie
leert uw kind tijdens de PAD lessen gevoelens bij zichzelf te herkennen en te
begrijpen waarom dit zo is.
Om de kinderen te helpen bij het herkennen van gevoelens
maken we gebruik van emotiekaartjes. Op deze kaartjes staan een
gezichtje dat een gevoel uitbeeldt met het bijbehorende woord eronder. Om aan
te geven of het een fijn gevoel is, hebben de kaartjes verschillende kleuren.
De gele zijn voor fijne gevoelens en de blauwe voor nare gevoelens. Het
emotiekaartje ‘privé’ is wit. Als de kinderen dit kaartje kiezen, willen ze op
dat moment met niemand het gevoel delen. Dat mag natuurlijk.
Elke leerling van groep 3 t/m 8 krijgt een doosje met
emotiekaartjes. Ze denken over hun gevoelens na en zetten het bijpassende
emotiekaartje (op afgesproken momenten) in een houten blokje op hun tafel. Ook
de juf doet dit. Zo weet iedereen hoe een ander zich voelt en kunnen we rekening
met elkaar houden.
Daarnaast zullen de leerlingen kennis maken met een gevoelsthermometer
en het rad van emoties.
Probleem oplossen
In groep 7 en 8 komt het onderwerp ‘problemen oplossen’ aan
de orde. Hoe doe je dit?
De eerste stap is: Word rustig en denk na. Eerst denken,
dan doen. Dit noemen we ook wel ‘even padden’. Tijdens de lessen worden er
verschillende manieren besproken om rustig te worden, bijvoorbeeld tot tien
tellen of eerst ademhalen, op de PAD kruk of PAD bank gaan zitten etc.
Oudertip: Bespreek eens met uw zoon of
dochter hoe u zelf rustig wordt en eerst nadenkt dan doet.