Ons onderwijs
..... ZELFSTANDIG WERKEN
• Er zijn in de school en in de groepen
goede afspraken over de regels, het gebruik van materiaal, de wijze van
planning, het vragen en bieden van hulp.
• Kinderen leren ook om te gaan met
uitgestelde aandacht, door te werken met ‘blokjes’ en
een stoplichten.
• Leerlingen zijn in staat en krijgen de
kans om zelfstandig aan opdrachten te werken. Leerkrachten kunnen
verantwoordelijkheid overdragen op leerlingen.
• Leerlingen werken in de groepen met een
planbord, deeldag-/dag-/deelweektaak. Er is een doorgaande lijn vanaf de
kleuters tot en met groep 8, waardoor er een duidelijke opbouw en structuur is
in zelfstandig werken. Leerlingen plannen hun eigen werk in.
........... OMGAAN MET VERSCHILLEN
• Tijdens klassikale lessen werken
we met het Expliciete Directe Instructiemodel
• Beschikbaarheid van goed en gevarieerd
materiaal, dat ook naast de methode en op verschillende niveaus gebruikt kan
worden.
• Verdeling van leerstof in basisstof en
extra stof, waardoor selectie t.b.v. groepen leerlingen of individuele
leerlingen mogelijk is. De leerkrachten maken 2x per jaar een groepsplan,
waarin uitgewerkt wordt welke leerlingen welke lesstof aangeboden krijgen.
Daarnaast zijn er ook individuele plannen voor leerlingen.
• Leerlingen die ondersteuning nodig
hebben, zowel bij leerlingen die de stof heel goed aankunnen als bij leerlingen
die de stof lastig vinden, krijgen bij ons aandacht en de begeleiding die ze
nodig hebben. Dat kan zijn in de vorm van een aangepaste taak, werk op eigen
niveau, meedraaien in een andere groep, huiswerk, etc.
• Uitbreiden van effectieve leertijd: meer
instructiemomenten tijdens zelfstandig werken, meer oefening aan bieden door
samen te leren.
• Kinderen worden betrokken bij het leren
en verantwoordelijk gemaakt voor eigen kunnen door kindgesprekken te voeren.
• De lokalen en de school zijn zo
ingericht, dat er individueel of in kleine groepjes instructie kan worden
gegeven en gewerkt kan worden.
.............OPBRENGSTGERICHT WERKEN
• De vorderingen van leerlingen
worden regelmatig en systematisch geregistreerd. Er kunnen tijdig maatregelen
worden genomen “die er op gericht zijn, dat alle leerlingen de doelen bereiken
die van te voren door de school zijn vastgesteld”. Onze school kent een
leerlingvolgsysteem. Resultaten en bevindingen staan genoteerd in een
persoonlijk dossier van een leerling.
• Op De Borckeshof wordt gewerkt met
moderne methodes en de computer, het digibord en in de toekomst mogelijk ook
Ipads worden hierbij gebruikt als hulpmiddel ter ondersteuning.
• De school toetst alle leerlingen een
aantal keer per jaar met onafhankelijke LOVS toetsen. Daarnaast volgen we de
leerlingen aan de hand van methode-gebonden toetsen. De opbrengsten analyseren
we samen.
• We stellen doelen op voor de school, de
groep en per leerling. We willen het beste uit onze leerlingen halen, dit zie
je terug in de doelen die wel stellen. Hierin houden we rekening met de
verschillen onder de kinderen.
• We hechten veel waarde aan goede
contacten met ouders om elkaar te kunnen informeren en zo samen de gestelde
doelen te halen voor een leerling.
............... SOCIAAL EMOTIONEEL gebied
• We hanteren het principe van ‘uniekisme’,
ieder kind is uniek en leren kinderen zichzelf kennen en accepteren.
• De Borckeshof is een PAD school: een
veilige school waarin kinderen zichzelf en anderen leren kennen en begrijpen.
Daarnaast leren ze hoe ze het beste om kunnen gaan met uitdagingen. Ons PAD
handboek voor ouders omschrijft precies wat het PAD programma inhoudt.
• We maken gebruik van een sociaal
emotioneel leerlingvolgsysteem:ZIEN! in groep 1 t/m 8. Dit programma vertelt ons meer over onze
leerlingen. Aan de hand van dit leerlingvolgsysteem kunnen we plannen
ontwikkelen voor groepen of individuele leerlingen, om zo recht te doen aan hun
sociaal emotionele ontwikkeling.
• Kenmerkend voor onze school is het
veilige en goede pedagogische klimaat. We vinden het belangrijk dat er een
zekere rust, orde en regelmaat is binnen de school. Aan het begin van een
schooljaar worden er samen met de kinderen regels afgesproken in een groep,
zodat iedereen weet wat er verwacht wordt.
• We besteden tijdens de PAD lessen
aandacht aan een goede sociale omgang en gevoelens. Uitgangspunt is dat alle
kinderen zich thuis moeten voelen op onze school. Hierbij besteden we dan ook
regelmatig aandacht aan de wijze waarop je met elkaar omgaat. Vertrouwen bij de
kinderen beïnvloedt
de inspanningen om te leren, respect te hebben voor elkaar en regels na te
leven.
• Op onze school hanteren we de 8 gouden
Borckeshof regels
Op De Borckeshof……..
…….is
iedereen uniek en mag dat zijn
…….denken
we na voordat we iets doen
…….zijn
we netjes
……houden
we op bij stop!
……lossen
we problemen rustig op
……luisteren
we naar elkaar
……geven
we complimenten
……houden
we ons aan regels
.....LERENDE
ORGANISATIE
• De leerkrachten
maken het verschil op De Borckeshof. Zij zijn én blijven op de hoogte van
ontwikkelingen in het onderwijs door het volgen van nascholing. Dit kan op
individueel niveau en op teamniveau in de vorm van een studiedag.
• De leerkrachten
zijn bewust van hun kwaliteiten, valkuilen en zijn verantwoordelijk voor het
behouden en verbeteren hiervan: bewust bekwaam.
• We leren van en
met elkaar: door klassenbezoeken, vergaderingen, overleg, studiedagen, video
interactie begeleiding, coaching, gesprekken…..
• De leerkrachten
lezen vakliteratuur.
• De leerkrachten zitten in een gesprekscyclus,
met functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Tevens maken ze elk
jaar een MOP: een motivatie ontwikkelplan, waarmee ze doelen op persoonlijk
niveau maken. Tijdens MOP gesprekken met de directie worden deze doelen
opgesteld, geëvalueerd en bijgesteld.
• De Borckeshof
participeert in overleg met andere scholen en het samenwerkingsverband
Doetinchem om van elkaar te kunnen leren.
• De directeur is
een integraal schoolleider: beheerder/ onderwijskundig leider/
ondernemer/begeleider en in 2016 afgestudeerd als Master Educational Leader.